Hübinettans Kennel

Direktlänk till inlägg 5 september 2016

Walles BPH!

Av Hübinettans Kennel - 5 september 2016 18:50

Nu har jag varit på mitt första BPH, beteende och personlighetsbeskriving hund. Jag har tidigare alltid gjort MH, mentalbeskrivinng men nu har det blivit så att BPH är mer tillgängligt och vanligt samt att det riktar sig till alla raser. MH var ju mer framtaget för brukshundar.

Nåvål igår for jag och Walle till Nykvarn för att göra ett BPH och det var en rolig och trevlig upplevelse. Dels för att Walle tyckte det var kul och visade sig klara det galant. Första momentet är ju att gå runt en grupp människor och se hur hunden reagerar och han kollade jaha där är ni sedan brydde han sig inte mer. Sedan blev lite hantering och att följa med en främmande person inte heller något som han reagerade emot.

   


Så kom det jag inte trodde han skulle bry sig om att leka med föremål men oj vad jag bedrog mig. Han sprang lekte och tyckte det var superkul. Här kommer lite bildbevis.

     

Så var det matintresse. Ja det var tre plattor man skulle lägga godis på. en öppen, en med lös burk och en med en burk som satt fast. Walle gick fram och luktade tog godiset som var lättillgängligt sedan strundade han i det hela och gick och kissade! När jag sedan öppnade de andra burkarna behagade han komma tillbaka och äta de andra godisarna.

   

Så kom vi till gubben som flög upp. Vi gick mot den och en gubbe hoppade upp och ja den var ful tycket Walle men han varken skällde eller morrade mot den utan han gick fram till den och sedan passarade vi den ett par gånger så var det gjort.

     

Så var det dags för skrammel. Lite läskigt men jag vet inte om skrammlet eller figuren var läskigast. Men han gick fram dit och vi kunde gå vidare.

   

Så kom det en gubbe gående mot oss och den var ganska ointressant för Walle sprang och kollade där den kom ifrån och kom och kollade in gubben, som var en kvinna men så fastnade han på en fläck som luktade så gott och den ville han inte lämna. Men när figuranten var avklädd igen så blev det mycket kel.

     

Det moment som kom sedan trodde jag Walle skulle backa för. Han har aldrig gillat trånga passager och här var det också ett underlag han inte gått på förut. Men han gick och vägrade inte visserligen hade han bråttom men gick gjorde han.

 

Som det sista momentet som var skott och det brydde han sig inte nämnvärt om  tittade upp lite men inget mer så var vi klara och det var skönt. Beskrivaren sa att han var en mycket social och kelig hund samt att det inte fanns någon aggressivitet eller rädslor. Bilden är tagen när de sköt.

 

Och till sist en rosett som minne av dagen. Till dig som läser detta det är kul med sådana här saker man lär sig så mycket om sin hund. Tag chansen att prova.

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hübinettans Kennel - Lördag 13 april 11:36

Här har vi några posebilder på de små och jag kan säga att det var svårt att välja vem jag skulle spara. H Doctor Zhivago                H Onkel Vanja             H Anna Karenina                H Margerita     Några bilder från när v...

Av Hübinettans Kennel - Lördag 9 mars 09:36

Här händer det saker jag har varit på Lanzarote med barn och barnbarn en vecka och när jag kom hem hade det verkligen hänt saker i lådan. Men först till några av mina valpköpare som varit på utställning och gjort bra ifrån sig.  Det är Birgitta med R...

Av Hübinettans Kennel - Söndag 25 feb 16:33

Nu får vi gratulera Agneta med  Skorpan, H Suzanne, som tagit diplom i Nosework. Jag så stolt över mina valpköpare som visar upp sina hundar i olika sammanhang.    Valparna har hunnit bli 13 dagar och de är så knubbiga mamma Bella måste ha gräddm...

Av Hübinettans Kennel - Söndag 18 feb 11:08

Vill börja med en glad nyhet jag röntgade Rut, H Charlotte Löfvensköld, och blev så glad när hon hade fria höfter dvs B. Rut blir nog den som blir mamma till min nästa kull för alla andra tikar löpte samtidigt nu i januari:      Så har det hän...

Av Hübinettans Kennel - Lördag 20 jan 10:06

Men det kommer bli fler för nu börjar det hända saker igen. Först ska jag berätta om mina duktiga valpköpare som varit ute och tävlat. Birgitta och Ida har varit på utställning i Vilsta med två av valparna från Isfolket-kullen. Det var Alfred och Rud...

Ovido - Quiz & Flashcards